Термін "диверсифікація" частіше зустрічається на фінансових ринках. У бізнесі його використовують, коли говорять про зниження ризиків, підвищення підсумкових показників, збільшення прибутку. Простими словами диверсифікація — це вкладання коштів в різні проекти з метою мінімізації збитків. Для цього компанія може вводити нові види виробництва, розширювати аудиторію споживачів, виходити на нові ринки збуту. Диверсифікуючи бізнес, виробники збільшують для покупця асортимент товарів і послуг.
У перекладі з латинської — диверсифікація означає розподіл. Розподіляючи вкладення, інвестор тим самим розподіляє ризики. Таким чином, якщо в одному з активів кошти будуть втрачені, у нього залишиться велика частина портфеля, не пов'язана з втраченим інструментом. Фахівці пояснюють поняття диверсифікації ризиків побутової закономірністю: "Щоб не втратити все яйця, потрібно розділити їх і розкласти по різних кошиках".
Простими словами, диверсифікація ризику — це розподіл вкладень між різними проектами, не пов'язаними між собою. Як приклад можна привести фінансові групи, до складу яких входять банки, страхові та лізингові компанії. Дані структури взаємодіють один з одним, але при цьому здійснюють різну діяльність, мінімізують ризики і приносять вигоду холдингу.
Диверсифікацію використовують як великі "акули" бізнесу, так і підприємці на початкових етапах розвитку. Сфера діяльності при цьому не має значення.
Диверсифікація економіки компанії дозволяє уникнути багатьох негативних моментів:
Диверсифікація інвестицій — це шлях до безперервного надходження коштів. При уповільненні розвитку ключових проектів організація зможе розвиватися за рахунок інших програм, в які були додатково вкладені гроші. Такий підхід стабілізує фінансову ситуацію компанії, яка працює за рахунок позикових коштів.
Використовуючи диверсифікацію, виробник захищає себе від зниження попиту і здешевлення основного виду вироблюваної продукції, роблячи акцент на інших більш затребуваних товарах на ринку.
Диверсифікацію можна використовувати не тільки в бізнесі, але і в повсякденному житті. Ми часто застосовуємо цей прийом при оформленні депозитів, відкладаючи гроші в різних валютах. Диверсифікація вкладів — це спосіб захистити заощадження від інфляції і девальвації. Фінансові експерти радять збирати гроші за принципом 50/50 — в національній та іноземній валютах (70/30 долар до євро).
Голова управління розвитку роздрібного бізнесу ОТП Банку Олег Клименко вважає, що диверсифікація залежить від довгостроковості планів клієнта і цілей оформлення вкладу. За його словами, валютні депозити — це скоріше інструмент диверсифікації валютних ризиків, який не гарантує високий дохід. Для отримання прибутку експерт радить оформляти гривневі вклади, ставки за якими значно вище.
Розглянемо поняття диверсифікації в масштабах держави. Наприклад, якщо одна галузь економіки стане нерентабельною, вплив даного чинника на стан всієї країни в цілому буде мінімальним. Так відбувається через те, що замість одного використовується цілий ряд джерел доходу зі зростаючого числа секторів і ринків. Використання декількох напрямків забезпечує їх взаємний розвиток. Підприємства, які працюють в різних нішах розвиваються і підживлюють один одного. В результаті збільшується кількість робочих місць, зростає добробут населення, відкриваються нові можливості для бізнесу.
Основні переваги диверсифікації:
Диверсифікація економіки безпосередньо пов'язана з економічним розвитком і зниженням рівня бідності в конкретній країні. Що стосується бізнесу, то перед тим як диверсифікувати виробництво, експерти радять для початку зважити всі ризики, створити детальний фінансовий план, забезпечити якісне управління новими проектами — тільки тоді перехід на новий рівень принесе вигоду і прибуток компанії.