Кількість випадків інтернет-шахрайства збільшується з кожним роком. Уберегти себе від неправомірних дій зловмисників не так просто, адже вони навчилися вміло маскуватися під продавців онлайн-магазинів, операторів мобільних послуг, банківських консультантів. Щоб захистити користувачів платіжних карт, міжнародні фахівці розробили послугу чарджбек — це можливість повернути гроші на рахунок в разі неправомірних дій інтернет-шахраїв.
Міжнародні платіжні системи розрізняють чотири категорії чарджбеків:
Найпоширеніша причина, через яку покупці вимагають повернення коштів — це шахрайство. На неї припадає близько 75% чарджбеків. Здебільшого це транзакції по вкраденій картці чи аккаунту. У більшості випадків банк повертає гроші клієнту. Однак, якщо вдається довести, що власник картки добровільно передав СVV-код іншій особі, зворотний платіж не виконується. Причина — порушення правил безпеки користування карткою.
Близько 20% складають чарджбеки, пов'язані з претензіями клієнтів до товарів. Предметами скарг зазвичай стають низька якість, проблеми з доставкою, непрозорість регулярних списань, конфлікти із службою підтримки тощо.
До 5% займають випадки помилок при авторизації та процесингові помилки.
Чарджбек можна виконати незалежно від того, який банк видав вам карту. Інструментом такої операції є системи Віза і Мастеркард. Щоб повернути незаконно втрачені гроші, потрібно звернутися до фінустанови із заявою та доказами. Причиною можуть послужити шахрайські дії або виконана з помилками транзакція.
Важливі моменти:
Якщо вам так і не вдалося отримати кошти назад, уважно вивчіть причини відмови. Рішення можна оскаржити, звернувшись зі скаргою в наступні інстанції:
Скаргу потрібно подавати тільки якщо ви чітко бачите, що співробітники банку відверто не хочуть займатися вашою ситуацією. Напишіть, що ви зіткнулися з шахрайськими діями в мережі і втратили засоби, а банк відмовляється допомогти розібратися з ситуацією.
Чарджбек в ПриватБанку нічим не відрізняється від процедури повернення коштів через інші банки, які співпрацюють з Міжнародними платіжними системами.
Щоб скористатися послугою, потрібно здійснити такі кроки:
Приватбанк перевірить транзакцію на наявність порушень і відправить інформацію еквайєру. Отримавши запит на виконання чарджбек, Мастеркард і Віза встановлюють наявність технічної можливості для повернення грошей. Після численних перевірок і переговорів з продавцем приймається остаточне рішення. В результаті власник картки отримує або гроші, або відмова з поясненням причини.
Для проведення чарджбек терміни, як правило, встановлюються в межах 30-60 кал. днів. Відстежити статус заявки можна на офіційному сайті Приватбанку.
Чарджбек може знадобитися в самих різних ситуаціях. Наприклад коли потрібно повернути гроші на рахунок і скасувати проведену платіжну операцію. Чарджбек може проводитися як за заявою власника картки, так і з ініціативи банку-емітента. Дана послуга доступна також людям, що володіє е-гаманцями.
Обставини, при яких може бути виконаний поворотний платіж:
Щоб уникнути неприємних ситуацій при здійсненні онлайн-платежів, фахівці рекомендують робити покупки тільки у перевірених продавців і ні за яких обставин не розголошувати стороннім особам дані банківської картки.