Чарджбек — що це і як працює?
Кількість випадків інтернет-шахрайства збільшується з кожним роком. Уберегти себе від неправомірних дій зловмисників не так просто, адже вони навчилися вміло маскуватися під продавців онлайн-магазинів, операторів мобільних послуг, банківських консультантів. Щоб захистити користувачів платіжних карт, міжнародні фахівці розробили послугу чарджбек — це можливість повернути гроші на рахунок в разі неправомірних дій інтернет-шахраїв.
Види чарджбеків від VISA та MasterCard
Міжнародні платіжні системи розрізняють чотири категорії чарджбеків:
- Fraud (шахрайство);
- Authorisation (авторизація);
- Processing Errors (процесингові помилки);
- Consumer Disputes (споживчі суперечки).
Найпоширеніша причина, через яку покупці вимагають повернення коштів — це шахрайство. На неї припадає близько 75% чарджбеків. Здебільшого це транзакції по вкраденій картці чи аккаунту. У більшості випадків банк повертає гроші клієнту. Однак, якщо вдається довести, що власник картки добровільно передав СVV-код іншій особі, зворотний платіж не виконується. Причина — порушення правил безпеки користування карткою.
Близько 20% складають чарджбеки, пов'язані з претензіями клієнтів до товарів. Предметами скарг зазвичай стають низька якість, проблеми з доставкою, непрозорість регулярних списань, конфлікти із службою підтримки тощо.
До 5% займають випадки помилок при авторизації та процесингові помилки.
Як працює чарджбек?
Чарджбек можна виконати незалежно від того, який банк видав вам карту. Інструментом такої операції є системи Віза і Мастеркард. Щоб повернути незаконно втрачені гроші, потрібно звернутися до фінустанови із заявою та доказами. Причиною можуть послужити шахрайські дії або виконана з помилками транзакція.
Важливі моменти:
- чарджбек в Україні може бути виконаний тільки якщо з моменту транзакції пройшло не більше 540 днів;
- послугою можна скористатися якщо оплата здійснювалася готівкою;
- згідно зі статистикою, близько 20% від всіх заяв, які направляються в Міжнародні платіжні системи, отримують схвалення;
- чарджбек можливий тільки для платежів по МПС (існує ряд українських платіжних систем, які переводять гроші автономно).
Якщо вам так і не вдалося отримати кошти назад, уважно вивчіть причини відмови. Рішення можна оскаржити, звернувшись зі скаргою в наступні інстанції:
- головний офіс банку;
- Міжнародні платіжні системи;
- Національний банк України.
Скаргу потрібно подавати тільки якщо ви чітко бачите, що співробітники банку відверто не хочуть займатися вашою ситуацією. Напишіть, що ви зіткнулися з шахрайськими діями в мережі і втратили засоби, а банк відмовляється допомогти розібратися з ситуацією.
Чарджбек в Приватбанку
Чарджбек в ПриватБанку нічим не відрізняється від процедури повернення коштів через інші банки, які співпрацюють з Міжнародними платіжними системами.
Щоб скористатися послугою, потрібно здійснити такі кроки:
- чітко сформулювати причину, по якій ви хочете ініціювати чарджбек;
- створити доказову базу (можна використовувати фото, відео, скріншоти листувань, аудіозаписи телефонних розмов тощо);
- подати заяву в відділенні банку або онлайн.
Приватбанк перевірить транзакцію на наявність порушень і відправить інформацію еквайєру. Отримавши запит на виконання чарджбек, Мастеркард і Віза встановлюють наявність технічної можливості для повернення грошей. Після численних перевірок і переговорів з продавцем приймається остаточне рішення. В результаті власник картки отримує або гроші, або відмова з поясненням причини.
Для проведення чарджбек терміни, як правило, встановлюються в межах 30-60 кал. днів. Відстежити статус заявки можна на офіційному сайті Приватбанку.
Коли можна здійснити поворотний платіж?
Чарджбек може знадобитися в самих різних ситуаціях. Наприклад коли потрібно повернути гроші на рахунок і скасувати проведену платіжну операцію. Чарджбек може проводитися як за заявою власника картки, так і з ініціативи банку-емітента. Дана послуга доступна також людям, що володіє е-гаманцями.
Обставини, при яких може бути виконаний поворотний платіж:
- з карти списали суму, більшу вартості товару;
- карту використовували для розрахунку за покупки, які не проводилися її власником;
- під час онлайн-покупок, коли продавець отримав передоплату, а товар не вислав;
- при оформленні повернення: коли продавець отримав товар, а гроші за нього не повернув;
- коли при виконанні оплати або переказу коштів була двічі списана одна і та ж сума;
- при співробітництві з форекс-шахраями: коли трейдер оплачує бінарні опціони і зливає весь депозит;
- коли на карті і на чеку стоять різні підписи;
- якщо час проведення платежу не збігається з датою транзакції;
- коли сума на рахунку зменшилася, а банкомат не видав гроші.
Щоб уникнути неприємних ситуацій при здійсненні онлайн-платежів, фахівці рекомендують робити покупки тільки у перевірених продавців і ні за яких обставин не розголошувати стороннім особам дані банківської картки.