Чарджбек — що це і як працює?

Чарджбек — що це і як працює?
Loader

Кількість випадків інтернет-шахрайства збільшується з кожним роком. Уберегти себе від неправомірних дій зловмисників не так просто, адже вони навчилися вміло маскуватися під продавців онлайн-магазинів, операторів мобільних послуг, банківських консультантів. Щоб захистити користувачів платіжних карт, міжнародні фахівці розробили послугу чарджбек — це можливість повернути гроші на рахунок в разі неправомірних дій інтернет-шахраїв.

Види чарджбеків від VISA та MasterCard

Міжнародні платіжні системи розрізняють чотири категорії чарджбеків:

  • Fraud (шахрайство);
  • Authorisation (авторизація);
  • Processing Errors (процесингові помилки);
  • Consumer Disputes (споживчі суперечки).

Найпоширеніша причина, через яку покупці вимагають повернення коштів — це шахрайство. На неї припадає близько 75% чарджбеків. Здебільшого це транзакції по вкраденій картці чи аккаунту. У більшості випадків банк повертає гроші клієнту. Однак, якщо вдається довести, що власник картки добровільно передав СVV-код іншій особі, зворотний платіж не виконується. Причина — порушення правил безпеки користування карткою.

Близько 20% складають чарджбеки, пов'язані з претензіями клієнтів до товарів. Предметами скарг зазвичай стають низька якість, проблеми з доставкою, непрозорість регулярних списань, конфлікти із службою підтримки тощо.

До 5% займають випадки помилок при авторизації та процесингові помилки.

Як працює чарджбек?

Чарджбек можна виконати незалежно від того, який банк видав вам карту. Інструментом такої операції є системи Віза і Мастеркард. Щоб повернути незаконно втрачені гроші, потрібно звернутися до фінустанови із заявою та доказами. Причиною можуть послужити шахрайські дії або виконана з помилками транзакція.

Важливі моменти:

  • чарджбек в Україні може бути виконаний тільки якщо з моменту транзакції пройшло не більше 540 днів;
  • послугою можна скористатися якщо оплата здійснювалася готівкою;
  • згідно зі статистикою, близько 20% від всіх заяв, які направляються в Міжнародні платіжні системи, отримують схвалення;
  • чарджбек можливий тільки для платежів по МПС (існує ряд українських платіжних систем, які переводять гроші автономно).

Якщо вам так і не вдалося отримати кошти назад, уважно вивчіть причини відмови. Рішення можна оскаржити, звернувшись зі скаргою в наступні інстанції:

  • головний офіс банку;
  • Міжнародні платіжні системи;
  • Національний банк України.

Скаргу потрібно подавати тільки якщо ви чітко бачите, що співробітники банку відверто не хочуть займатися вашою ситуацією. Напишіть, що ви зіткнулися з шахрайськими діями в мережі і втратили засоби, а банк відмовляється допомогти розібратися з ситуацією.

Чарджбек в Приватбанку

Чарджбек в ПриватБанку нічим не відрізняється від процедури повернення коштів через інші банки, які співпрацюють з Міжнародними платіжними системами.

Щоб скористатися послугою, потрібно здійснити такі кроки:

  • чітко сформулювати причину, по якій ви хочете ініціювати чарджбек;
  • створити доказову базу (можна використовувати фото, відео, скріншоти листувань, аудіозаписи телефонних розмов тощо);
  • подати заяву в відділенні банку або онлайн.

Приватбанк перевірить транзакцію на наявність порушень і відправить інформацію еквайєру. Отримавши запит на виконання чарджбек, Мастеркард і Віза встановлюють наявність технічної можливості для повернення грошей. Після численних перевірок і переговорів з продавцем приймається остаточне рішення. В результаті власник картки отримує або гроші, або відмова з поясненням причини.

Для проведення чарджбек терміни, як правило, встановлюються в межах 30-60 кал. днів. Відстежити статус заявки можна на офіційному сайті Приватбанку.

Коли можна здійснити поворотний платіж?

Чарджбек може знадобитися в самих різних ситуаціях. Наприклад коли потрібно повернути гроші на рахунок і скасувати проведену платіжну операцію. Чарджбек може проводитися як за заявою власника картки, так і з ініціативи банку-емітента. Дана послуга доступна також людям, що володіє е-гаманцями.

Обставини, при яких може бути виконаний поворотний платіж:

  • з карти списали суму, більшу вартості товару;
  • карту використовували для розрахунку за покупки, які не проводилися її власником;
  • під час онлайн-покупок, коли продавець отримав передоплату, а товар не вислав;
  • при оформленні повернення: коли продавець отримав товар, а гроші за нього не повернув;
  • коли при виконанні оплати або переказу коштів була двічі списана одна і та ж сума;
  • при співробітництві з форекс-шахраями: коли трейдер оплачує бінарні опціони і зливає весь депозит;
  • коли на карті і на чеку стоять різні підписи;
  • якщо час проведення платежу не збігається з датою транзакції;
  • коли сума на рахунку зменшилася, а банкомат не видав гроші.

Щоб уникнути неприємних ситуацій при здійсненні онлайн-платежів, фахівці рекомендують робити покупки тільки у перевірених продавців і ні за яких обставин не розголошувати стороннім особам дані банківської картки.

Автор: Компанія “Miloan”
15.02.2022
views
16389  переглядів
shares
6